blog facebook kontakt

Jak dbać o serce?

30 września będziemy obchodzić Światowy Dzień Serca. Wydarzenie ma na celu zwiększenie wśród społeczeństwa świadomości dotyczącej chorób kardiologicznych oraz promocję zdrowego trybu życia.

Profilaktyka jest wyjątkowo ważna dla zdrowia serca, ponieważ dzięki odpowiednim działaniom jesteśmy w stanie zadbać o jego kondycję. 


Walka z nadprogramowymi kilogramami

Często traktujemy nadwagę i otyłość jedynie jako problem estetyczny, chcemy być szczupli żeby dobrze wyglądać. Do kwestii wagi warto podejść w inny sposób. Starajmy się jeść wartościowe posiłki i ćwiczyć po to, aby być zdrowym, a szczupła sylwetka będzie „efektem ubocznym” naszego stylu życia.

Dla serca wyjątkowo niebezpieczna jest tzw. otyłość typu męskiego (która dotyczy również kobiet), gdzie tkanka tłuszczowa odkłada się głównie w obrębie klatki piersiowej oraz brzucha. Aby serce było zdrowe, do swojej diety warto wprowadzić pełnoziarniste produkty, takie jak ciemne pieczywo, płatki, kasze. Należy spożywać dużo warzyw, owoców, morskie ryby, niskotłuszczowy nabiał oraz chude mięso. W diecie nie powinno zabraknąć tłuszczu, pod warunkiem, że postawimy na roślinny w niewielkich ilościach. Ważne dla naszego zdrowia są również witaminy antyoksydacyjne – A, C i E, które działają neutralizująco na wolne rodniki obecne w naszym ciele.


Rzucenie palenia, znaczne ograniczenie spożycia alkoholu

O tym, że palenie jest niezdrowe wiedzą chyba wszyscy. Takie informacje są również zamieszczane na paczkach papierosów. Palenie zwiększa ryzyko miażdżycy i przyczynia się do wzrostu opisanych wyżej wolnych rodników, które są odpowiedzialne m. in. za choroby nowotworowe oraz starzenie się organizmu. Rzucenie palenia nie jest łatwe, jednak warto podjąć wyzwanie, ponieważ u osób, które zaprzestały palenia, już po pięciu latach ryzyko chorób serca maleje i jest tak samo niskie jak u osób, które nigdy nie sięgnęły po papierosa. Również spożywanie alkoholu ma zły wpływ na kondycje serca i układ krążenia. Jest on przyczyną m. in. nadciśnienia, przewlekle skróconego oddechu oraz zaburzenia rytmu serca. Dlatego dla dobra serca powinno się zrezygnować  lub znacznie ograniczyć spożywanie alkoholu.


Aktywność fizyczna

Sport uprawiany regularnie ma bardzo korzystny wpływ na nasz organizm, w tym również na serce. Wysiłek fizyczny usprawnia jego pracę, poprawia przepływ krwi, reguluje jej ciśnienie i zapobiega otyłości. Aby dbać o swoje serce nie musimy decydować się na intensywną aktywność. Lepiej wybrać lekkie ćwiczenia jak szybki marsz, nordic walking, jazda na rowerze czy pływanie. Osoby, które mają problemy kardiologiczne, przed rozpoczęciem ćwiczeń powinny skontaktować się z lekarzem, który dobierze odpowiednią i bezpieczną aktywność.


Kontrola ciśnienia krwi

Permanentnie podwyższone ciśnienie krwi jest powodem zwężenia tętnic i rozwoju blaszek miażdżycowych. Bardzo ważne jest wczesne wykrycie nadciśnienia tętniczego, można je mierzyć podczas wizyty u lekarza, są również apteki, które mają dostępne dla klientów aparaty do mierzenia ciśnienia. Jego obniżenie zmniejsza ryzyko udaru i choroby niedokrwiennej serca.

 

Kontrola cholesterolu i cukru

Podwyższony poziom cholesterolu sprzyja rozwojowi miażdżycy, dlatego ważne jest, aby regularnie przeprowadzać badania. Gdy zauważy się nieprawidłowości w poziomie cholesterolu powinno się jak najszybciej wprowadzić zmiany w diecie, a jeżeli to nie pomoże, rozpocząć leczenie farmakologiczne. Podobnie należy postępować w przypadku kontroli poziomu cukru we krwi. Dzięki regularnym badaniom można odpowiednio zareagować, gdy wyniki badania będą nieodpowiednie.


Redukcja stresu

Stres pobudza do działania, jednak jeżeli często się denerwujemy, ma to negatywny wpływ na stan naszego zdrowia. Stresujące sytuacje powodują wzrost ciśnienia krwi i zwężenie naczyń krwionośnych. Dlatego warto walczyć ze stresem, zadbać o chwile relaksu i odprężenia. Dzięki temu odpocznie nie tylko umysł, ale i ciało.

 

Profilaktyka kardiologiczna jest bardzo złożona. Jeżeli nauczymy się żyć według określonych zasad, na pewno zobaczymy pozytywny wpływ nie tylko na serce, ale kondycję całego organizmu. Odpowiednie nawyki żywieniowe, rezygnacja z używek, regularne badania kontrolne oraz aktywność fizyczna są w stanie uchronić serce i układ krążenia przed chorobami. Warto spróbować!