opinie blog facebook kontakt

Menu

Aktualności

Antystresowy poradnik kryzysowy. Ćwiczenia wizualizacyjne

Nasz psycholog przygotował dla Was kolejny ciekawy zestaw ćwiczeń odstresowujących. Warto je wypróbować w tych trudnych dla nas wszystkich czasach.

„Wszyscy posiadamy więcej siły i mamy większe możliwości, niż sobie to uświadamiamy, a wizualizacja to jedna z największych sił”.  Genevieve Behrendt 

Kolejnym etapem ćwiczeń relaksacyjnych i naturalną kontynuacją treningu autogennego jest wizualizacja. Techniki wizualizacyjne pełnią niezwykle ważną rolę w procesie leczenia. Współczesne badania psychologów i neurofizjologów wskazują, że proces zdrowienia znacznie zostaje przyspieszony, kiedy mózg znajduje się w określonym stanie. Proces wizualizacji aktywizuje w naszym mózgu układ siatkowaty, który odpowiada za stan ludzkiej aktywności i motywacji.

Badania naukowe dowodzą, że gdy wykonujesz jakąś czynność, w twoim mózgu zachodzą te same procesy, które zachodziłyby, gdybyś jedynie żywo wyobrażał sobie tę czynność. W wizualizacji kluczową rolę odgrywa wyobraźnia. W czasie ćwiczeń wizualizacyjnych możesz wyobrażać sobie różne rzeczy, w zależności od efektu, jaki chcesz osiągnąć. W umyśle możesz więc wywoływać pozytywne obrazy- siebie, swojego ciała, bezpiecznego miejsca czy przyszłych zdarzeń. Wyobraźnia pozwala na mentalne oddzielenie się od właśnie doświadczanej sytuacji stresowej, umożliwia przyswajanie zdrowych przekonań, podnosi kondycję psychiczną i fizyczną, regeneruje organizm i wzmacnia jego odporność.

Skuteczność wizualizacji zależy od częstotliwości realizacji ćwiczeń. Im częściej będziesz wzbudzać w swojej wyobraźni wizualizowane obrazy, im głębiej będziesz wyobrażać sobie szczegóły wizualizowanego miejsca, kolory, zapach, dźwięki i emocje z nim związane, tym większa szansa, że wrażenia płynące z tej praktyki będą miały ogromną moc leczenia. Systematyczne wizualizowanie pomaga w powrocie do zdrowia, odzyskaniu sprawności i poprawie jakości życia.  

Ćwiczenia dla Ciebie:  

Ćwiczenie 1. Każdego dnia poświęć czas na wizualizację – to jedna z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić, by urzeczywistnić marzenia. Nie zaniedbuj tworzenia wewnętrznych obrazów. Pamiętaj, że właśnie w marzeniach jest źródło sukcesu i satysfakcjonującego życia. Możesz posłuchać „Sonaty księżycowej” Ludwiga van Beethovena lub „Marzenia” Roberta Schumanna i np. wizualizować swój ulubiony spacer po lesie, leniuchowanie na łące czy odpoczynek nad morzem.  Dla osób chorych na nowotwory – propozycja wizualizacji opartej na wskazówkach C. Simontona  

1. Przywołaj w wyobraźni swoją wizję sylwetki raka - groźnego skorupiaka ze szczypcami i pancerzem.

2. Powoli zastąp wizję raka innymi wizualizacjami:
- najpierw wyobraź sobie komórki nowotworowe jako małe kruche i łatwe do zniszczenia byty;
- wyobraź sobie jak skutecznie prowadzone leczenie niszczy komórki nowotworowe, rozpuszcza i usuwa z organizmu (możesz sobie wyobrazić jak np. miotełką wymiatasz te komórki z własnego ciała);
- wyobraź sobie jak armia białych krwinek skutecznie niszczy chore tkanki;
- skup uwagę na miejscu, które zaatakował nowotwór
- zobacz teraz w swojej wizualizacji zdrową, prawidłową tkankę, odporną na wszelkie zniszczenia (możesz też wyobrazić sobie to miejsce, tak jakby to był piękny, kolorowy i pachnący, rozkwitający powoli, od pąka duży kwiat)

3. Teraz wyobraź sobie siebie, w swoim bezpiecznym miejscu. Niech ta wizja będzie wypełniona twoim obrazem zdrowia- bądź w tej wizji pełna życia, tryskająca radością i niespożytą energią, uśmiechnięta i szczęśliwa, otoczona bliskimi i ważnymi dla ciebie osobami, które razem z tobą dzielą dobre chwile w życiu.

4. Na koniec wizualizacji przypomnij sobie wszystkie swoje atuty, mocne strony swojej osoby. Szczególną uwagę zwróć na te wizje, w których jesteś zdecydowana, pewna siebie, stanowcza i zdeterminowana do osiągnięcia zaplanowanego celu. Metodę można wykorzystywać nie tylko w przypadku choroby nowotworowej. Możesz korzystać z niej również wtedy, gdy chcesz się pozbyć również innych problemów życiowych.  

Ćwiczenie 2. Tańcz. W jakikolwiek sposób. Zatrać się w tańcu. Niech twoje ciało porusza się tak jak chce. Po 15 minutach zatrzymaj się, znieruchomiej. Zamknij oczy i obserwuj wszystko, co się dzieje wewnątrz i na zewnątrz ciała. Na koniec ćwiczenia weź kartkę i długopis. Wypisz 20 zdań rozpoczynających się od słowa „Chcę”. Zauważ, jak ważne są to dla ciebie słowa, bo budzą niezaspokojone potrzeby i tęsknoty. Z utworzonej właśnie mapy marzeń wybierz 5 najważniejszych. Masz teraz swój życiowy plan. Nie poprzestawaj na tym! Zacznij działać! Odważ się na realizację swoich marzeń!     

Więcej ciekawych ćwiczeń znajdziesz w Poradniku Psychologicznym.

[24.05.2020 r., specjalista psycholog kliniczny Renata Buczyńska]